Czy oddech może być on narzędziem pracy projektowej?

Oddechowi można przyglądać się na wiele sposobów. Oddech może być potraktowany bardzo dosłownie, jako proces fizjologiczny, który nieświadomie wykonujemy 12-17 razy na minutę. Gdy jednak skierujemy naszą uwagę na oddech, staje się on naszym narzędziem w pracy z emocjami, pozwala opanować strumień myśli, zrelaksować się.

Dosłownie…

… i w przenośni

Oddech to również synonim odpoczynku od codziennych zajęć, miejsce i czas na zadbanie o siebie. Gdy projektujemy graficznie, to wykorzystując pustą przestrzeń dajemy odetchnąć poszczególnym elementom projektu. Niezależnie od tego, jaką definicję oddechu wskażesz jako najbliższą sobie, to pamiętaj o jednym, oddychaj!

Zapraszamy na spotkanie z oddechem. Podczas wydarzenia dowiecie się m.in.:

  • jakie korzyści przynosi świadomy oddech,
  • jak brać oddech od codziennej pracy projektowej,
  • jak zadbać o swoje zasoby energii i kreatywności,
  • w jaki sposób wykorzystywać oddech, aby lepiej projektować.
Otwarcie i przywitanie
Godzina:
8:15

Rozpoczynamy nasze spotkanie od krótkiego wprowadzenia i kilku wspólnych, porannych oddechów.

"Czas na oddech", Maria Borowy
Godzina:
8:30
Oddychanie to jedyna funkcja życiowa, którą możemy kontrolować. Możemy świadomie wpływać na długość wdechu, wydechu czy zatrzymania powietrza. A warto to robić, bo oddech ma ogromny wpływ na stan naszego organizmu. Dlatego zapraszam Was na warsztat, gdzie przećwiczymy trzy techniki oddechowe. Zaczniemy od bardzo prostej a skończymy na bardziej zaawansowanej. Ale spokojnie techniki te nie wymagają specjalnego przygotowania z waszej strony. Wystarczy, że się pojawicie, najlepiej nie jedząc wcześniej obfitego śniadania. Oprócz samych ćwiczeń, postaram się też krótko zarysować Wam zalety i działanie poszczególnych ćwiczeń.
Przerwa
Godzina:
9:10

Czas na krótki oddech.

"A gdyby tak rzucić wszystko i... pomajsterkować. ", Magda Foltyniak, Filip Twarkowski
Godzina:
9:20

Weź oddech i wyobraź sobie, że robisz co chcesz, że Twój umysł wiedzie Twoje dłonie, a te powoli, spokojnie (lub mniej spokojnie jeśli wolisz) i z uwagą gładzą, kleją, lutują, wkręcają.. słowem łączą elementy w całość, czule operując narzędziami. Że spod Twoich dłoni wychodzą wielobarwne szklane mozaiki, toczony na kole garncarskim kubek, gładka jak tafla deska, misterna biżuteria.. Zmysłowe, prawda? Bo majsterkowanie jest lub co najmniej bywa zmysłowe i zbliżające do siebie – siebie samych. O tym jak majsterkowanie może dawać oddech i dlaczego można w nim znaleźć czułość dla samego / samej siebie i opowiedzą Filip i Magda z Warsztatu Miejskiego. Opowiedzą też o ruchu make i makerach, a także pokażą jak w domowym zaciszu pomajsterkować z materiałów, które prawdopodobnie każdy w domu ma.

Koniec bloku porannego
Godzina:
10:00

Koniec bloku porannego. Życzymy Wam udanego dnia i efektywnej pracy, w dobrym nastroju. Zapraszamy na blok popołudniowy.

Otwarcie bloku wieczornego
Godzina:
17:00

Zaczynamy od krótkiego wprowadzenia i kilku wspólnych oddechów.

"Jak medytacja pomogła mi stworzyć największą w Polsce aplikację do medytacji", Michał Niewęgłowski
Godzina:
17:20

O tym jak medytacja pomaga w biznesie i realizacji celów, ale też bez przesady, bo produktywność nie jest celem mindfulness.
Także o tym jak się stawia start up z pasji i przemienia go w pełnowartościowy produkt premium.

Przerwa
Godzina:
18:00

Czas na krótki oddech.

"Metody świadomego oddychania jako mało znane remedium i wsparcie leczenia chorób cywilizacyjnych", Alicja Heyda
Godzina:
18:10

Określone wzorce oddechowe wiążą się z określoną reakcją emocjonalną – im silniejsza emocja, tym bardziej nieregularny oddech. Zmieniając sposób oddychania, można świadomie prowadzić do efektywnej samoregulacji psychosomatycznej. Wydłużony wydech i powolne tempo oddychania aktywizują parasympatyczny układ nerwowy wzbudzając poczucie bezpieczeństwa, spokój, obniżenie ciśnienia krwi i aktywacji.  Przyspieszony oddech, oddech ustami, intensywne oddychanie oraz pchanie wydechu aktywizuje sympatyczny układ nerwowy i reakcję mobilizacji, walki z infekcją, ataku i ucieczki.

Metoda oddychania koherentnego (6 oddechów na minutę) znana jest ze swojego pozytywnego oddziaływania na układ krążenia i wegetatywny układ nerwowy, w tym obniżania ciśnienia krwi, poprawy wydolności krążeniowo-oddechowej. Możemy wpłynąć na pracę nerwu błędnego poprzez zmianę wzorca oddechowego. Obniżoną aktywność nerwu błędnego, mierzoną  poprzez przez HRV (zmienność rytmu zatokowego) i RSA (niemiarowość zatokową oddechową) obserwuje się w depresji, zaburzeniach lękowych, zaburzeniach zachowania i więzi, traumie/PTSD. Obniżona HRV wiąże się ze także zwiększoną śmiertelnością w chorobach serca, cukrzycy, niektórych nowotworach i innych chorobach. Sześć oddechów na minutę (0,10Hz) maksymalizuje RSA  i HRV – prowadząc do regulacji psychosomatycznej poprzez stymulację nerwu błędnego – poprawia nastrój, poprawia saturację i zwiększa wrażliwość baroreceptorów u zdrowych i chorych, stale obniża ciśnienie krwi

Każdy może, stosując podstawowe metody świadomego oddychania i korzystając z aplikacji oddechowych takich jak na przykład IBF Breathing APP poprawić swój nastrój, znaleźć dostęp do spokoju na życzenie, poprawić stan zdrowia i poziom szeroko pojętej witalności

Panel dyskusyjny
Godzina:
18:50

Rozmowa naszych prelegentek i prelegentów oraz czas na otwarty Q&A.

Zakończenie
Godzina:
19:30

To moment, w którym kończy się nasze wydarzenie, a Wy rozpoczynacie kolejny oddech.

Prelegenci

Pierwszego dnia kalendarzowej wiosny spotkamy się rano i popołudniu z wyjątkowymi ekspertkami i ekspertami ze świata designu, medycyny i medytacji. Weźmiemy głęboki oddech pełen wiedzy i inspiracji.

Maria
Borowy
Filip
Twarkowski
Alicja
Heyda
Magda
Foltyniak
Michał
Niewęgłowski
Maria Borowy

Na co dzień pracuję jako specjalistka user experience w Merixstudio, gdzie od niedawna zarządzam też działem Product Designerów. Oprócz projektowania moją drugą pasją jest joga, którą traktuję jako element nieodłączny mojego stylu życia. Ukończyłam kurs nauczycielski oraz wiele warsztatów, dzięki którym mogłam czerpać inspirację od nauczycieli różnych stylów jogi oraz jej aspektów. Zarówno w mojej własnej praktyce, jak i na zajęciach, które prowadzę, ważnym elementem jest pranayama, czyli ćwiczenia oddechowe. Na WUD Silesia 2022 będę miała przyjemność prowadzić dla Was warsztat, właśnie z oddychania:)

Filip Twarkowski
Współtwórca Warsztatu Miejskiego, twórca ‘Warsztatu pod kasztanem’ oraz Re: movie – studia produkcji fotograficznej i filmowej. Twórca materiałów video m.in. dla Warsztatu Miejskiego, autor spotów, reportaży zdjęć. Elektryk, wytwórca i rękodzielnik zamieniający rzeczy w złoto.
Alicja Heyda

Dr n.med., psychoterapeutka integratywna, specjalistka psychologii klinicznej, psychoonkolożka w Narodowym Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie o/Gliwice, nauczycielka świadomego oddychania, superwizorka psychoterapii, naukowiec.

Od ponad 20 lat prowadzi psychoterapię integrującą pracę z ciałem i oddechem, a także badania naukowe. Pracą z oddechem, różnymi metodami eksploracji umysłu i medytacji zajmuje się od 30 lat. Stale pomaga chorym na raka i inne choroby somatyczne, także osobom w kryzysach życiowych, z depresją, atakami paniki, klaustrofobią  i innymi zaburzeniami emocji i nastroju.

Facebook: @alicjaheydaphd

Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Alicja-Heyda

YT: https://youtube.com/user/alicjaheyda

Magda Foltyniak

Animatorka kultury, etnolożka i współtwórczyni Warsztatu Miejskiego. Majsterkowiczka, uwielbiająca wszystko co świeci, tworzy małe ruchome obiekty, zakochana w papierze (i nie chodzi o papierologię, choć w Warsztacie zajmuje się nią dużo).

Michał Niewęgłowski

Twórca pierwszej polskiej aplikacji mobilnej z medytacjami i kursami wspierającego stylu życia: Intů (180 tys. pobrań). Autor książki „Polubić poniedziałki” (wyd. Zwierciadło).

Medytuje od 20 lat, od 15 prowadzi warsztaty medytacyjno – terapeutyczne w Polsce, Niemczech, Portugalii, Estonii. Jego działania dotyczą wszystkich grup społecznych, od kursów otwartych, przez korporacje po więzienia i poprawczaki gdzie pracował jako wolontariusz (np. w Lizbonie dla najbardziej niebezpiecznych nastolatek).

Inicjator i główny organizator festiwalu Kazimiernikejszyn w Kazimierzu Dolnym, a także powstającego właśnie Big Festivalowski w Płocku. Wieloletni prowadzący *Audycję Bez Spinki* na antenie *Radia Kampus*. Twórca cyklu video „Mówca demotywacyjny”

Koordynował także liczne projekty prospołeczne, między innymi współorganizowaną wraz z ONZ *Stand up Take action*.

Absolwent kierunku Zdrowie publiczne (SWPS – Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Warszawa).

Tata dwóch przecórek. Lubi lubić ludzi.

Organizatorzy

Weź oddech...

... i dołącz do wiosennego spotkania WUD Silesia

Dołączam
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.